Monday 15 April 2013

Stress!!

Kenapa Berdukacita?

Tidak dapat tidak, dalam hidup yang semakin mencabar saban hari. 'Stress' itu sentiasa ada. Ujian itu sentiasa hadir. Tidak kira siapa anda, saya sendiri pun.Tidak akan terlepas dari perasaan ini. Ditambah pula bila terjun dalam bidang perubatan yang mana saban hari sentiasa perlu hadapkan ke muka buku. Ditambah lagi dengan tinggal di bandar besar seperti Moscow yang mana saban hari perlu berkejar ke kelas berpagi-pagian lagi,terpaksa ditinggalkan katil yang empuk,selimut yang terasa seperti batu,berat untuk diangkat. Ditambah pula dengan bunyi kereta api bawah tanah yang bising memekik,ditambah pula dengan cuaca yang sejuknya mencengkam,bila saja angin datang bertiup,terasa badainya menyapa sampai ke tulang putih. Tidak kurang juga dengan perangai lecturer yang banyak 'songeh',bisa saja kalau diri ini mahu bersikap pasif. Mahu saja diri ini tutup mata,tutup telinga,dan kunci hati dari memikirkan masalah ini semua.. Ada orang juga stress bila dapat result peperiksaan yang rendah.Ada orang juga boleh stress dengan perangai kawan. Ada orang juga stress dengan nasib diri yang serba tak cukup. Dan stress..stress....stressss.........!!!! Arghhhh...

Tapi benarkah kalau ini dinamakan sengsara? Benarkah hanya perkara ini yang menjadi punca kita untuk stress? Ada orang boleh menganggap perkara seperti ini biasa saja,tapi ada orang memandang semua ini dengan perasaan yang berat. Benar, anda stress,saya juga sama. Tapi adakah dengan sebab ini saja kita boleh untuk berputus asa dari rahmat Allah? Lupakah kita pada firman Allah? Lupakah pada janjiNya untuk mereka yang beriman? Lupakah kita? Dan yang paling penting,adakah kita telah lupa pada janji kita padaNya? Lupakah kita pada hadaf asal penciptaan Adam di atas muka bumi ini?

Firman Allah Ta’ala:
"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku." -Surah Adz-Dzariyat: Ayat 56
Wahai diri yang berdukacita, anggaplah segala ujian yang menimpa kita, segala mehnah dan tribulasi yang hadir ini sebagai jambatan untuk kita lebih dekat kepadaNya. Untuk kita lebih kerap bersujud, berdoa, merintih kepadaNya.
Boleh jadi Allah sayang kepada kita,oleh itu Dia hadirkan pada kita bermacam-macam jenis dugaan,ujian agar kita terus berdoa kepadaNya. Jangan kita dipalingkan oleh nikmat dunia yang menipu daya,Mata'un ghurur. Jangan juga bersedih lihat orang yang hidupnya penuh dengan kenikmatan dan kemewahan,boleh jadi Allah mahu menyesatkan orang itu,menjadikan dia terus melekat dalam jahiliyyahnya,terus terpedaya dengan duit yang dimiliki,anak-anak yang ramai.Boleh jadi macam itu. 
Wahai diri yang bersedih, anggaplah setiap perkara yang menimpa itu sebagai warna-warni kehidupan anda. Kalaulah warna di dunia ini hanya satu, semua akan jadi hambar. Segala nikmat  warna alam seperti hutan menghijau,langit tinggi yang biru,air sungai yang jernih, gunung ganang bahkan manusia pun hilang serinya.Anggaplah ini semua sebagai penyeri hidup kita. Kalau hidup ini hanya untuk suka-suka,main-main saja alangkah ruginya. 
"Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?" - Surah Al-Mu'minuun: Ayat 115
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya dan Ia Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun. -Surah Al Mulk : Ayat 2
Teman, janganlah urusan dunia ini menjadi suatu perkara yang besar dalam hidup kita. Janganlah kita hilang sesuatu itu menyebabkan kita jadi separuh gila.jangan!Lupakah kita yang Idola kita Muhammad SAW lebih teruk diuji?lebih dukacitanya dari kita.
 Baginda diuji dengan kematian demi kematian,sejak dari Baginda kecil,sampai akhir hayatnya.
Tapi baginda tetap teruskan dakwahnya,tidak sedikit pun mengalah,atau paling kurang memperlahankan gerakannya,bahkan terus hebat menyampaikan mesej Islam.Dan hasilnya,sampai kini Islam terus berkembang dan sampai pada kita.Tidak mahukah kita ikut cara baginda? Semakin diuji,semakin kuat.Atau paling kurang mencontohi akhlak sahabat-sahabat baginda yang memperluaskan syiar Islam ke pelusuk dunia?

Tidak mahukah kita hidup berjuang?
Kerna hidup tanpa perjuangan ibarat kamu telah mati.
Mati dari pengharapan,mati dari segala cita-cita.
"Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suatu tauladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah dan keselamatan dihari kiamat dan banyak mengingat Allah." -Surah Al-Ahzab : Ayat 21
Akhir sekali,ingin sekali diri mengajak teman untuk sama-sama menghindarkan diri dari perasaan dukacita,stress yang boleh menjatuhkan diri sendiri,anggaplah semua itu cabaran,bukan ujian.

Ada kisah tentang monyet dari sebuah filem.
Seekor monyet ini memanjat sebatang pokok kelapa,
dan ada tiga jenis angin yang bertiup.
Angin yang perlahan,sederhana dan kuat macam taufan.
Kala monyet itu mendaki pokok sampai kepuncaknya,angin bertiup kencang dan monyet dengan segala kudratnya cuba untuk bertahan,bersungguh dia memegang erat pokok kelapa itu,dan angin itu berlalu,monyet itu selamat jua.
Dan angin seterusnya angin yang cukup perlahan,monyet itu terasa girang kerna dapat menikmati pemandangan yang indah dari puncak pokok kelapa itu.Dan tanpa sedar dia telah melepaskan tangannya dan akhirnya..

Dummmmmmm...terjatuh monyet itu ketanah..

Begitulah kita,perjuangan kita,walau dibidang mana sekalipun, harus kita untuk bersungguh-sungguh berjuang,walau diuji,walau apa-apa yang datang,kita tetap berpegang kuat pada janji Allah,bersandar erat pada KalamNya dan Sunnah RasulNya.
Jadi sambutlah kedatangan stress itu dengan hati yang tenang. Waallahua'lam

No comments:

Post a Comment